BMW rady 7 je rada veľkých luxusných áut od BMW, vyrábaných už od roku 1977. Je to tvz. vlajková loď automobilky a vyrába sa len v konfigurácii 4-dverový sedan resp. predĺžená limuzína. Je zvykom, že technologické a dizajnérske novinky sa na tieto modely aplikujú ako prvé predtým ako sa začnú montovať na sedany nižších tried. Aktuálne sa vyrába v Dingolfingu v Nemecku a v Toluca v Mexiku.
E23 (1977–1986)
E23 je prvá z dlhého zástupu BMW rady 7, nahradila ešte starší sedan E3 a vyrábala sa skoro 10 rokov, keď ju nahradil nový model E32. Všetky verzie E23 niesli M30 12V šesťvalec, podobný aký sa použil v modeloch E3 a E9 a používali technológiu vstrekovania paliva od spoločnosti Bosch. Na svoju dobu mala E23 prepracované technológie, keď ponúkala množstvo kontroliek na ovládacom paneli, ABS či prepracovaný klimatizačný systém. Do neskôr vyrobených verzií sa montovali aj airbagy. Všetky tieto technológie boli v 80-tych rokoch veľmi vzácne. Prevodovka bola 4/5 rýchlostná manuálna, dostupná bola aj automatika (3-stupňová, neskôr aj 4-stupňová). Ako luxusné auto malo možnosť voľby viacerých interiérových dolnkov napr. luxusné kožené poťahy a drevená úprava viacerých častí auta.
Modely a parametre
Model (motor, objem motora, výkon)
- 728 – 2788 cm3 I6 130 kW (170 hp) @ 5800 rpm
- 728i – 2788 cm3 I6 135 kW (181 hp) @ 5800 rpm
- 730 – 2985 cm3 I6 135 kW (181 hp) @ 5800 rpm
- 732i – 3205 cm3 I6 144 kW (193 hp) @ 5500 rpm
- 733i – 3205 cm3 I6 145 kW (194 hp) @ 5500 rpm
- 735i – 3430-3453 cm3 I6 160 kW (215 hp) @ 5200 rpm
- 745i – 3250-3430 cm3 I6 185 kW (249 hp) @ 4900/5200 rmp
Rázvor | 2795 mm |
Dĺžka | 4860 mm |
Šírka | 1800 mm |
Výška | 1430 mm |
Váha | 1530 kg |
E32 (1986–1994)
Vývoj tejto verzie začal už v roku 1979, ale trval dosť dlho a model E32 bol uvedený až v roku 1986. Model ďalej prehlboval svoju filozofiu ako luxusného auta najvyššej triedy a preto ponúkal najaktuálnejšie technologické novinky a špičkové vybavenie. Treba spomenúť nový V12 motor, trakčnú kontrolu, zabudovaný telefón, fax či chladničku. Verzia 750i ako jedna z prvých mala rýchlostné obmedzenie dané elektronicky na 250 km/h.
Táto generácia priniesla aj jednu špeciálnu predĺženú verziu s označením L (z nemčiny Lang = dlhý), ktorá pridala dodatočných 11.4 cm miesta na nohy pre pasažierov vzadu.
Modely a parametre
Model (motor, objem motora, výkon)
- 730i – I6 12V SOHC 2986 cm3 138 kW (185 hp) @ 5800 rpm
- 735i – I6 12V SOHC 3430 cm3 155 kW (208 hp) @ 5700 rpm
- 730i – V8 32V 2×DOHC 2997 cm3 160 kW (215 hp) @ 5800 rpm
- 740i – V8 32V 2×DOHC 3982 cm3 210 kW (282 hp) @ 5800 rpm
- 750i – V12 24V SOHC 4988 cm3 220 kW (300 hp) @ 5200 rpm
Prevodovka | 4/5-stupňová automatická, 5-stupňová manuálna |
Rázvor | 2833 mm, 2947 mm (verzia L) |
Dĺžka | 4910 mm, 5024 mm (verzia L) |
Šírka | 1845 mm |
Výška | 1400 mm, 1435 mm (verzia L) |
Váha | 1720 kg, 1930 kg (verzia L) |
E38 (1994–2001)
Ďalšou generáciou vyrábanou až do roku 2001 bola E38 s novou 5-stupňovou automatikou. Patrili sem modely 725tds, 728i, 730i, 730d, 735i, 740i (4.0 a 4.4 L), 740d a 750i (s 5.4L V12 322 bhp 240 kW). V Amerike sa predávali modely 740i, 740iL a 750iL, kde prvé dva z nich zdieľali rovnaký motor 4.0L V8 z roku 1995, ale ďalší rok motor V8 narástol na 4.4L pri rovnakom výkone 210 kW (282 hp), aj keď krútiaci moment vzrástol zo 400 na 420 Nm (facelift z roku 1999 prinisesol ďalšie zvýšenie na 439 Nm). Verzia 740iL je charakteristická svojím predĺženým rázvorom (odtiaľ skratka L = Lang = dlhý). Výkonnejší model 750i má motor 5.4L V12. Model 750iL sa stal vlajkovou loďou BMW a účinkoval aj vo filme James Bond: Tommorow Never Dies.
V modeli E38 ako v jednom z prvých áut vôbec použili xenónové svetlá.
Parametre
Prevodovka | 5/6-st. manuálna, 5-st. automatická |
Rázvor | 2931-3071 mm |
Dĺžka | 4983-5123 mm |
Šírka | 1862 mm |
Výška | 1435-1425 mm |
E65/E66 (2002–2008)
Táto v poradí už štvrtá generácia bola dostupná v 4 rozdielnych prevedeniach: štandardné E65 (rázvor 2990 mm), predĺžené E66 (rázvor 3130 mm), tvz. High Security (zamerané na vysokú bezpečnosť) E67 a nakoniec aj verzia poháňaná alternatívnym palivom (vodík) E68. Manuálna prevodovka sa do BMW radu 7 od tejto generácie úplne prestala montovať.
Modely tejto generácie priniesli ďalšie inovatívne prvky, napr. iDrive systém, čo bol moderný palubný počítač. Všetky súčasti auta ako klimatizácia, audio, navigácia a ďalšie sú ovládané cez tento systém, vyslúžil si však aj viacero kritík za príliš zložité ovládanie.
Dohromady bolo v Európe dostupných až 13 variant týchto vozidiel (z toho v Európe 11)
v USA neboli na predaj dieselové vozidlá(730i, 730d, 740i, 740d) a dostupné boli len verzie 750i, 750Li a 760Li.
V roku 2006 prešla generácia faceliftom, keď predok aj zadok auta bol prerobený a bola rozšírená ponuka motorov. Motor 4.4L V8 bol vymenený za 4.8L verziu s výkonom 367 hp (274 kW a 489 N·m). Nový model so zväčšeným motorom je známy ako 750i a 750Li (LWB- model s rozšíreným rázvorom), ktoré nahradili 745i a 745Li, 745d s motorom 4.4L turbodiesel 329 hp (245 kW) nastúpil zase na miesto modelu 740d. Štandardom je 6-stupňová automatika pre všetky modely.
Parametre a modely
Model(motor, výkon, zrýchlenie(0-100 km/h))
730i | 3.0L benzín I6 170 kW (228 hp), 8.1 s |
730Li | 3.0L benzín I6 170 kW (228 hp), 8.3 s |
730d | 3.0L diesel I6 170 kW (228 hp), 7.8 s |
730Ld | 3.0L diesel I6 170 kW (228 hp), 7.9 s |
735i/735Li | 3.6L benzín V8 200 kW (268 hp), 7.5 s |
740d | 3.9L diesel V8 190 kW (255 hp), 7.5 s |
745d | 4.4L diesel V8 242 kW (325 hp), 6.6 s |
745i/745Li | 4.4L benzín V8 245 kW (329 hp), 6.3 s |
750i | 4.8L benzín V8 270 kW (362 hp), 5.9 s |
750Li | 4.8L benzín V8 270 kW (362 hp), 6.0 s |
760i | 6.0L benzín V12 327 kW (439 hp), 5.5 s |
760Li | 6.0L benzín V12 327 kW (439 hp), 5.6 s |
Alpina B7 | 4.4L benzín V8 373 kW (500 hp), 4.8 s |
Parametre
Prevodovka | 5/6-stupňová automatická |
Rázvor | 2990 mm (SWB), 3129 mm (LWB) |
Dĺžka | 5029-5179 mm |
Šírka | 1902 mm |
Výška | 1476-1491 mm |
F01/F02 (2009 – súčasnosť)
Zatiaľ posledná piata generácia s označením F01/F02 prišla na trh začiatkom roka 2009. Novinkou je ZF 8-stupňová automatická prevodovka. Dostupné modely na začiatku boli: 750Li, 740Li, 750i, 740i a 730d, ktoré niesli viacero verzií motorov – I6, V8 a V12. Celo hliníkový 3.0L I6 diesel produkuje 245 hp (183 kW), pričom má spotrebu len 6.3 l/100km
Zaujímavosťou je aj možnosť kúpy nepriestrelného (tvz. “bulletproof”) prevedenia modelu F01.
Neskôr pribudol model 760Li, ktorý mal byť novou vlajkovou loďou, je vybavený motorom twin-turbocharged V12 s výkonom 544 hp a zrýchlením 0-100 km/h za 4.6s. BMW ďalej vylepšilo svoj iDrive systém, keď má zabudovaný napríklad webový prehliadač.
Pre túto generáciu bol predstavený aj BMW Concept radu 7 ActiveHybrid. Model má 0.4 kWh ión-lítiové batérie, pričom elektromotor je kombinovaný s motorom 4.4L twin-turbo V8 a novou 8-stupňovou automatikou, zrýchľuje z 0-100 km/h za 4.7 s. Spotreba mimo mesto je 14 l/100km, mimo mesto 9.0 l/100 km, čo predstavuje zníženie spotreby o pätinu oproti iným “nehybridným” verziám. Cena sa pohybuje na úrovni $105 000.
Prvýkrát bol pre sériu pridaný aj model s pohonom na všetky kolesá.
Parametre a Modely
Model (motor, objem motora, výkon, zrýchlenie 0-100 km/h)
- 760Li – V12 48V 5972 cm3 400 kW (537 hp) @ 5250 rpm, 4.6 s
- 745i/745Li 750i/750Li – V8 32V 4395 cm3 300 kW (402 hp) @ 5500-6400 rpm, 5.5 s
- 740i/740Li – I6 24V 2979 cm3 240 kW (322 hp) @ 5800 rpm, 5.7 s
- 730d/730Ld – I6 24V 2,993 cm3 180 kW (242 hp) @ 4000 rpm, 7.2 s
- 740d – I6 24V 2993 cm3 225 kW (302 hp), 6.3 s
Parametre:
Prevodovka | 6-speed ZF automatic, 8-speed ZF automatic |
Rázvor | 3070 mm (SWB), 3210 mm (LWB) |
Dĺžka | 5072 mm (SWB), 5212 mm (LWB) |
Šírka | 1902 mm |
Výška | 1479 mm (SWB), 1478 mm (LWB) |
Video: