BMW rad 1

BMW rad 1 je konštrukčná rada malých rodinných áut, ktoré automobilka BMW vyrába od roku 2004 až do súčasnosti. Výroba 5-dverového modelu prebieha v Regensburgu (Nemecko), ostatné verzie sa produkujú v nemeckou meste Leipzig. Je nasledovníkom modelu BMW Compact. Existuje viacero modelov a prevedení, nasledovný prehľad ich sumarizuje:

BMW rad 1

zdroj: topspeed.com

Prehľad modelov:

Prvá generácia

  • BMW E87 (2004–2011): 5-dverový hatchback
  • BMW E81 (2007–2011): 3-dverový hatchback
  • BMW E82 (2007–2011): coupé
  • BMW E88 (2007–2011): kabriolet

Druhá generácia

  • BMW F20 (2011- ): 5-dverový hatchback

O BMW radu 1 sa dá povedať, že je vstupným športovým modelom BMW. Výnimočné vo svojej triede je vďaka zadnému náhonu, váhovému balansu 50:50, pozdĺžne umiestnenému motoru či vylepšenej viacprvkovej náprave. Globálne je to najpredávanejšie auto od BMW, keď orientačne tvorí pätinu tržieb. Väčšina mechanických prvkov bolo prevzatých z E90 radu 3. Pôvodne uviedli na trh len 5-dverový hatchback (E87), neskôr pridali aj jeho 3-dverovú verziu (E81). Pre rok 2008 uviedli v Severnej Amerike aj coupé (E82) a kabriolet (E88), kde boli skôr známe ako 128i resp. 135i, v ostatných krajinách sa označovali 120i a 125i. Rozdiel oproti iným kabrioletom je zaťahovacia strecha vyrobená z mäkších materiálov (látková strecha) a je tak výrazne ľahšia a zaberá menej miesta ako pevné strechy iných roadsterov a kabrioletov.

3 resp. 5 dverový hatchback (E87/E81) sa predával s radovým 4 resp. 6 valcovým motorom spolu s 5/6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Cieľom bolo ponúknuť lacnejšiu a dostupnejšiu alternatívu radu 3.

Coupé je o 133 mm dlhšie ako hatchback, čím dostáva o 20 litrov väčší objem kufru, na druhej strane je o 220 mm kratšie ako modely rady 3.

Auto prešlo dvomi hlavnými zmenami. Prvá nastala v roku 2007, keď okrem pridania spomínaných modelov, boli upravené napríklad motory s cieľom znížiť spotrebu paliva, nové nárazníky či menšie zmeny exteriéru a interiéru. V roku 2011 prešli zmenou coupé a kabriolet. Menšie zmeny nastali na svetlách, predných a zadných nárazníkoch a tiež nastali malé zmeny v interéri. Motor N54 twin-turbo bol zmenený za N55, výkon sa však nezmenil, zmena nastala skôr v spotreba paliva. Posledná zmena má prísť pre modely na rok 2012, keď má byť predstavená platforma F20, umožnený má byť predný náhon s motormi 1.6L (benzín, 101-127 kW) a 2.0L (diesel, 87-137 kW) .

Najvýkonnejší model 135i Coupé nesie motor 2979 cm3 I6 24V turbo s výkonom 225 kW(302 hp) zrýchľuje z 0–100 km/h za 4.7 s, maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 250 km/h, spotreba je 7.66 L/100 km a dostupný je len pre coupé a kabriolety.
Na porovnanie model 123d s najsilnejším dieselovým motorom má 1995 cm3 I4 150 kW (201 hp) , zrýchlenie 0-100 km/h za 7.0 s a maximálna rýchlosť 238 km/h a je dostupný vo všetkých prevedeniach.

Na opačnej strane stojí najslabší model 116i (benzín) s objemom 1995 cm3 I4 16v 90 kW (120 hp) so zrýchlením 0-100 km/h za 9.9 a maximálnou rýchlosťou 204 km/h, dostupný len pre hatchbacky. Najslabší diesel je 116d 1995 cm3 I4 85 kW (114 hp) so zrýchlením 0-100 km/h za 10.3 s a maximálnou rýchlosťou 201 km/h, dostupný rovnako len pre hatchback verzie.

Modely

  • benzínové motory:

    (v zátvorke sú uvedené vyrábané prevedenia daného modelu):

    116i (E87, E81), 118i (E87, E81; E88), 120i (E87, E81, E82; E88), 125i (E88, E82),
    128i(E88, E82), 130i (E87, E81), 135i (E88, E82)

  • dieselové motory:

    116d (E87, E81), 118d (E87, E81, E82, E88), 120d (E87, E81, E82, E88),
    123d(E87, E81, E82, E88)

Parametre

5-dverový hatchback (E87) 3-dverové hatchback (E81) Coupé (E82) Cabrio (E88) M Coupé (E82)
Rázvor 2660 mm
Dĺžka 4227 mm (4239 mm) 4239 mm 4360 mm 4380 mm
Šírka 1751 mm (1748 mm) 1748 mm 1803 mm
Výška 1430 mm (1421 mm) 1421 mm 1423 mm 1411 mm 1420 mm
Objem kufru 330–1150 l 325–650 l 265 l 325–650 l

Video: