BMW M Roadster predstavuje špeciálnu edíciu áut, ktoré vychádzajú z veľkej časti z modelov BMW Z3 a BMW Z4 (kabriolety), majú však špeciálne úpravy zamerané na zvýšený výkon.
Výroba prebiehala v rokoch 1998 až 2002 a neskôr medzi rokmi 2006-2008 sa pokračovalo výrobou druhej generácie. Produkciu mala na starosti továreň v mesta Spartanburg, South Carolina, motory (prevzaté od triedy M) sa však dovážali z Nemecka.
Z3 M Roadster (1998–2002)
Najvýraznejšie rozdiely oproti modelu Z3 nastali na tele auta, zmenené boli napríklad predné aj zadné nárazníky, maska chladiča, zrkadielka či kufor. Hlavným cieľom bolo však zvýšiť výkon auta, za týmto účelom bolo vymenených viacero komponentov, ktoré boli nahradené dielmi z modelov E30 M3 alebo E36 M3 Evo (napr. bzrdy, náprava). Práve kvôli pôvodu svojich komponentov dostala táto verzia označenie E36/7. Menšie zmeny nastali v prevodovke a tiež bol spevnený podvozok, výhodou auta bol väčší rozchod kolies a širšie kolesá a pneumatiky, ktoré tiež prispievali k vyššiemu výkonu.
Isté zmeny nastali aj v interiéri, nájdeme tu nový volant a niektoré nové prvky na prístrojovej doske , auto bolo tiež dostupné vo farebných prevedeniach, ktoré štandardne v triede Z3 neboli dostupné. Ako štandard mala ABS, trakčnú a stabilizačnú kontrolu. V roku 2002 prešlo Z3 faceliftom, avšak jeho verzia M zostala nezmenená a dočasne sa od jej výroby upustilo.
Počas celej doby produkcie sa pre globálny trh vyrobilo asi 15 000 áut M Roadster, základná cena (pre USA) bola cca $43,000. Na porovnanie, za ten istý čas sa vyrobilo 20 krát viac klasických Z3 verzií.
Z4 M Roadster (2006–2008)
Táto verzia sa zvykne nazývať aj E85 a predstavili ju koncom roka 2006. Motor sa oproti prvej generácii nezmenil, používa rovnaký ako rada E46 zo série M3 – 3.2L S54 radový šesťvalec s výkonom 330 hp s manuálnou prevodovkou, navyše bola dostupná aj nová 6-stupňová manuálna prevodovka. Riadenie motoru má na starosti nový komponent MS S70 od Siemensu, viacero prvkov má požičaných aj od M3 CLS. S váhou 1450 kg zrýchli z 0 na 100 km/h za 4.7 s, čo je ešte lepší výsledok ako dosahujú podobné autá konkurencie (Porsche Boxter S a Porsche Cayman S). Maximálne dosiahne elektronicky obmedzenú rýchlosť 249 km/h.
Základná cena auta je okolo $52 100, dostupná je aj verzia M Coupé. Dokúpiť sa navyše dali pokročilejšie doplnky ako tempomat, profesionálna audio sústava, vyhrievané sedadlá, kožené poťahy či navigácia.
Počet vyrobených áut:
Coupe – Celosvetovo: 4275, Severná Amerika: 1815.
Roadster – Celosvetovo: 5070, Severná Amerika: 3042
Parametre
:: Prvá generácia, US verzia ::
Motor | 3.2L DOHC 24V I6 Typy: S50 (1998–2000 Európa), S52 (1998–2000 US/CA) S54 (2001–2002 glabálne) |
Typ | motor vpredu, pohon vzadu, 2-dverový kabriolet |
Prevodovka | 5 stupňová manuálna |
Výkon (SAE) | 240 hp @ 6000 rpm(US), 317 hp @ 7400 rpm(EU), 321 hp @ 7400 rpm(S54) |
Krútiaci moment | 320 Nm @ 3800 rpm(US), 350 N·m @ 3250 rpm(EU), 251 Nm @ 4900 RPM(S54) |
Rázvor | 2459 mm |
Dĺžka | 4025 mm |
Šírka | 1740 mm |
Výška | 1266 mm |
Hmotnosť | 1399 kg |
Spotreba l/100km | 12.3 (mesto), 9.0 (mimo mesto) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5.2 s |
Video: