BMW rad 1 je konštrukčná rada malých rodinných áut, ktoré automobilka BMW vyrába od roku 2004 až do súčasnosti. Výroba 5-dverového modelu prebieha v Regensburgu (Nemecko), ostatné verzie sa produkujú v nemeckou meste Leipzig. Je nasledovníkom modelu BMW Compact. Existuje viacero modelov a prevedení, nasledovný prehľad ich sumarizuje:
Prehľad modelov:
Prvá generácia
- BMW E87 (2004–2011): 5-dverový hatchback
- BMW E81 (2007–2011): 3-dverový hatchback
- BMW E82 (2007–2011): coupé
- BMW E88 (2007–2011): kabriolet
Druhá generácia
- BMW F20 (2011- ): 5-dverový hatchback
O BMW radu 1 sa dá povedať, že je vstupným športovým modelom BMW. Výnimočné vo svojej triede je vďaka zadnému náhonu, váhovému balansu 50:50, pozdĺžne umiestnenému motoru či vylepšenej viacprvkovej náprave. Globálne je to najpredávanejšie auto od BMW, keď orientačne tvorí pätinu tržieb. Väčšina mechanických prvkov bolo prevzatých z E90 radu 3. Pôvodne uviedli na trh len 5-dverový hatchback (E87), neskôr pridali aj jeho 3-dverovú verziu (E81). Pre rok 2008 uviedli v Severnej Amerike aj coupé (E82) a kabriolet (E88), kde boli skôr známe ako 128i resp. 135i, v ostatných krajinách sa označovali 120i a 125i. Rozdiel oproti iným kabrioletom je zaťahovacia strecha vyrobená z mäkších materiálov (látková strecha) a je tak výrazne ľahšia a zaberá menej miesta ako pevné strechy iných roadsterov a kabrioletov.
3 resp. 5 dverový hatchback (E87/E81) sa predával s radovým 4 resp. 6 valcovým motorom spolu s 5/6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Cieľom bolo ponúknuť lacnejšiu a dostupnejšiu alternatívu radu 3.
Coupé je o 133 mm dlhšie ako hatchback, čím dostáva o 20 litrov väčší objem kufru, na druhej strane je o 220 mm kratšie ako modely rady 3.
Auto prešlo dvomi hlavnými zmenami. Prvá nastala v roku 2007, keď okrem pridania spomínaných modelov, boli upravené napríklad motory s cieľom znížiť spotrebu paliva, nové nárazníky či menšie zmeny exteriéru a interiéru. V roku 2011 prešli zmenou coupé a kabriolet. Menšie zmeny nastali na svetlách, predných a zadných nárazníkoch a tiež nastali malé zmeny v interéri. Motor N54 twin-turbo bol zmenený za N55, výkon sa však nezmenil, zmena nastala skôr v spotreba paliva. Posledná zmena má prísť pre modely na rok 2012, keď má byť predstavená platforma F20, umožnený má byť predný náhon s motormi 1.6L (benzín, 101-127 kW) a 2.0L (diesel, 87-137 kW) .
Najvýkonnejší model 135i Coupé nesie motor 2979 cm3 I6 24V turbo s výkonom 225 kW(302 hp) zrýchľuje z 0–100 km/h za 4.7 s, maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 250 km/h, spotreba je 7.66 L/100 km a dostupný je len pre coupé a kabriolety.
Na porovnanie model 123d s najsilnejším dieselovým motorom má 1995 cm3 I4 150 kW (201 hp) , zrýchlenie 0-100 km/h za 7.0 s a maximálna rýchlosť 238 km/h a je dostupný vo všetkých prevedeniach.
Na opačnej strane stojí najslabší model 116i (benzín) s objemom 1995 cm3 I4 16v 90 kW (120 hp) so zrýchlením 0-100 km/h za 9.9 a maximálnou rýchlosťou 204 km/h, dostupný len pre hatchbacky. Najslabší diesel je 116d 1995 cm3 I4 85 kW (114 hp) so zrýchlením 0-100 km/h za 10.3 s a maximálnou rýchlosťou 201 km/h, dostupný rovnako len pre hatchback verzie.
Modely
-
benzínové motory:
(v zátvorke sú uvedené vyrábané prevedenia daného modelu):
116i (E87, E81), 118i (E87, E81; E88), 120i (E87, E81, E82; E88), 125i (E88, E82),
128i(E88, E82), 130i (E87, E81), 135i (E88, E82) - dieselové motory:
116d (E87, E81), 118d (E87, E81, E82, E88), 120d (E87, E81, E82, E88),
123d(E87, E81, E82, E88)
Parametre
5-dverový hatchback (E87) | 3-dverové hatchback (E81) | Coupé (E82) | Cabrio (E88) | M Coupé (E82) | |
---|---|---|---|---|---|
Rázvor | 2660 mm | ||||
Dĺžka | 4227 mm (4239 mm) | 4239 mm | 4360 mm | 4380 mm | |
Šírka | 1751 mm (1748 mm) | 1748 mm | 1803 mm | ||
Výška | 1430 mm (1421 mm) | 1421 mm | 1423 mm | 1411 mm | 1420 mm |
Objem kufru | 330–1150 l | 325–650 l | 265 l | 325–650 l |
Video: